Rokende koppensneller aan mijn bed - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu Rokende koppensneller aan mijn bed - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu

Rokende koppensneller aan mijn bed

Door: ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

02 Augustus 2013 | Maleisië, Kampung Boyan

We gaan een paar dagen op bezoek bij de koppensnellers, de Iban. Ze wonen aan de rivier in de binnenlanden van Borneo en je komt er met de boot. In lage lange boten scheuren we over de rivier. Bij de ondiepe stukken gaat het met stokken, bij de hele ondiepe stukken moeten we eruit en duwen. Geweldig om zo steeds verder de rivier op te gaan.
De Iban wonen in longhouses. Een heel lang huis op palen. De brede veranda is gezamenlijk terrein, en links zitten deuren naar de privé vertrekken: elke familie heeft een eigen ruimte. De lengte van het longhouse wordt gemeten aan de hand van het aantal deuren, 37 in deze. Ze leven heel dicht op elkaar en doen veel samen op de veranda. Elke avond verschijnt de Chief (48) en hangt hij in zijn troon - een gele plastic tuinstoel (de enige stoel) - en bekijkt minzaam wat er allemaal gaande is.
Na het eten (erg goed) is er het traditionele genante welkomstdansritueel. Daarna verschijnen er steeds meer Iban, die vermijden het dansen misschien ook liever. Op de grond met spelletjes en zelfgestookte arak wordt het heel gezellig. Dopingpieter is door de prednison heen en doet ook weer mee.
We slapen met de hele groep op matrasjes onder klamboes op de gemeenschappelijke veranda. 'S Nachts komt de chief een groot beest wegjagen. De enorme kakkerlakken, vliegen en muggen horen er gewoon bij. 'S Ochtends krijsen de biggen, kukelen de hanen en zit een rokende Iban aan mijn voeten te wachten tot ze het matras kan weghalen.
Nog niet helemaal fit trekken we door de jungle, en doen we een stukje per boot naar een kiezelstrandje. Terwijl wij zwemmen maken de Iban lunch. Ze vullen stukken bamboe met rijst en rivierwater, met vlees en kruiden en stoven dat boven een vuur.
Pieter leest De junglereizen van O'hanlon die door Borneo reist en leest grappige passages voor. Het strandje ligt vlakbij het Ibankerkhof. Dat lijkt meer op een vuilnisbelt. Net als bij de Egyptenaren krijgen de Iban van alles mee. Op het graf van David (20) een tv, dvd-speler en lekkere ligstoel. David (20) zocht werk in Kuching en liep helaas door het rode stoplicht.

• 02 Augustus 2013 - 20:29

Piet Rotteveel:

Lieve luitjes,
    We zijn blij dat Pieter weer hersteld is.
    Die avonturen zijn geweldig om te lezen; geniet ervan samen en wees voorzichtig!
    Je weet nooit of ze hun oude hobby weer gaan uitoefenen!
    Dikke knuffel van mams en paps.