Luie vleermuizen - Reisverslag uit Pulau Tiga, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu Luie vleermuizen - Reisverslag uit Pulau Tiga, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu

Luie vleermuizen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

08 Augustus 2013 | Maleisië, Pulau Tiga

Gunung Mulu park in Sarawak schijnt qua natuur de highlight van Zuid-Oost Azië te zijn. Het is een regenwoud met veel verschillende planten en dieren. Eerlijk gezegd zagen wij vooral veel (enge) insecten en 1 giftige slang. Het park is nogal aangeharkt met keurige paadjes en informatieborden. Liefst moet alles met een gids. En die hebben we: Andy.
Andy ziet er uit als marinier, doorspekt de dag met lange briefings en maakt graag en hard gebruik van zijn fluitje (en maant ons steeds tot stilte in de jungle...). Andy heeft een stevig programma af te werken en wil daarbij niet gehinderd worden door zijn gasten. Zeker niet als ze van die triviale dingen willen als zwemmen...In twee dagen loodst hij ons door vier grotten (en een dorpje en een nightwalk en canopywalk en...) De ene grot is nog mooier dan de ander (maar de helft was ook wel goed). Vooral de vleermuizengrot maakt indruk: 174 meter hoog en honderden meters diep. Aan het plafond hangen twee tot drie miljoen vleermuizen. Er hangt een misselijkmakende stank en er krioelen hele vieze insecten. Rond de schemering vliegen ze uit om op jacht te gaan. Met vele andere toeristen zitten we in een soort amfitheater om daar naar te kijken. Maar de vleermuizen zijn niet onder de indruk van Andy's schema en blijven binnen.

• 10 Augustus 2013 - 10:10

Marije:

haha schijnt een gewoonte te zijn, ook wij hebben in de stromende regen tevergeefs zitten wachten. hebben jullie de mini-eekhoorns trouwens al gezien, zitten daar ook, errug schattig!