Makakenmaffia - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu Makakenmaffia - Reisverslag uit Kampung Boyan, Maleisië van Ilse Engwirda - WaarBenJij.nu

Makakenmaffia

Blijf op de hoogte en volg Ilse

30 Juli 2013 | Maleisië, Kampung Boyan

Na een roerige start met zwaar zieke Pieter, die lokaal werd opgelapt met prednison, antibiotica en pijnstillers zijn we nu Echt op Vakantie. In Bako, national park op een schiereiland van Maleisisch Borneo. Het echte vakantiegevoel bereik je natuurlijk met prachtige natuur, brakke bedjes, plakkerig van zweet en zout belaagd worden door muggen en 's avonds ijskoud bier. Allemaal aanwezig!
Het is een prachtig junglegebied waar je moe-gehiket op de mooiste strandjes uitkomt, omzoomd door rotsen. Lekker zwemmen en dan worden opgehaald door een bootje, het blijft natuurlijk wel vakantie.
Bako is vooral bekend vanwege de apen. Silverleaf-apen met oranje baby's die eruit zien als knuffeltjes. De neus-apen, die eruit zien alsof ze als een grap in elkaar zijn geplakt: dunne benen met grote handen, een dikke buik en een wippend penis-achtig ding als neus. De lokale bevolking vernoemde hen naar de Hollanders. Bedankt! Als oude mannetjes zitten ze in de boom of draperen ze zich op een rots. De meeste opwinding veroorzaken de maffia-makaken, die het overnachtingskamp en argeloze toeristen terroriseren. Sissend grissen ze colablikjes weg en scheuren die open met hun tanden. Met een onder dwang afgestane rugzak klimmen ze de boom in en strooien met koehandelkaartjes. Via een open schuifraam duiken ze een slaapkamer in en jagen gillende kinderen weg. Spanning en vertier, zolang ze bij ons wegblijven. De tempel in Thailand waar militairen ons moesten redden van deze zelfde apen ligt nog vers in het geheugen! Toen ik op het paradijselijke strandje onze tassen moest bewaken was dat dan ook geen succes. Na wat zielig gezwaai met een stok vluchtte ik weg voor 1 apie en moesten Pieter en Inge uit zee komen sprinten om de tas te redden.
Een ander hoogtepunt is de nachtwandeling door de jungle. Wij moeten stil zijn maar om ons heen is er enorm lawaai. Onder meer van de Brabantse familie die zes man sterk steeds de knijpkatten moet opladen. We zien hele enge grote spinnen (waaaaah... een tarantula) en schorpioenen. Een griezelige slang glijdt steeds verder uit de overhangende tak om een ijsvogel te pakken. De ene helft van de groep is er al voorbij, de andere helft durft niet verder. Met het licht uit moeten ze onder de slang door. Die nacht slaap ik slecht.

• 30 Juli 2013 - 10:12

Ton:

Laat me denken aan een aap in Bali die de bril van Mia had gepikt ;)

• 30 Juli 2013 - 15:54

Nanny:

Wil je niet ongerust maken............bij mijn nachtwandeling door het moeras in Boreo zagen we varanen en een krokodil!

• 30 Juli 2013 - 23:35

Ties :